Jobb agyféltekés-e a rajzolás?

A rajzolás folyamatát sokkal inkább tudom a figyelemhez kapcsolni. Ahhoz a fajta figyelemhez ami a külvilágot (a benne lévő formákat) a lehető legmaximálisabban mindenre kiterjedő részletességgel képezi le számunkra.

Rajzolás szempontjából egy formán belül MINDENT meg kell tudjunk figyelni, ilyen figyelmi állapotban ritkán vagyunk a mindennapokban. Amilyen mértékben ez a figyelmi állapot elérése sikerül olyan mértékben fog hasonlítani a rajz. Ezt a fajta figyelmet nem korlátoznám le a jobb agyféltekére vagy a balra sőt magára az agyra sem. De ha az agynál maradunk akkor mindenféleképpen egész embert kívánó figyelmi állapotról beszélhetünk.

Az, hogy az agyunk melyik része aktívabb ez sok mindentől függhet. Egy adott formán belül amit le akarunk rajzolni annyira sok információ van és ezek az információk nagyban különböznek és megközelítik  egymást, hogy talán az egész agyunkat igénybe vevő feladatról lehet szó. Nem csak az agyunk egy részére van tehát szükségünk ahhoz, hogy felfogjuk a körülöttünk lévő információ végtelent. Ez lehet az agyunkon belül egy nagyobb terület egyszerre vagy pulzálhat is attól függően, hogy éppen mire figyelünk vagy pontosabban, hogy mennyi információra vagyunk nyitottak az adott pillanatban. Ebből már érezhető, hogy az agy egy nagyon dinamikus állandó mozgásban változásban lévő közvetítő-irányító szerv. Az agy ilyen-olyan része lehet aktívabb különböző helyzetekben. Az agy működése lehet megszokott is ha éppen be vannak rögzülve az energiapályák és az egyén nem hajlik a változtatásra.

Azt gondolom kreatívabban tud reagálni egy ember egy adott helyzetre ha az agyának tágabb szegmenseit is aktívan tudja tartani. Ez összefüggésben van azzal, hogy mennyire nyitott valaki a változásokra, mennyire rugalmas, mennyire van nyitva a szíve. Ugyanis a legnagyobb információ áramoltató a szív. Ami nem csak szív hanem visz is. Nem véletlenül maga a szó is oda-vissza járható út. Az érzelem gazdagság ami az igazi bőség minél tágabb szélesebb spektrumban áramoltat (maga a szív ami visz is 🙂 ) annál többféle fajta energiapályát alakít ki az agyunkban (de amúgy nem csak az agyban). Ebből a nyitottságból kifolyólag az agy összefüggésben a szívvel az érzelmek sokszínűségével minél több információt (rezgésszintet) képes felfogni a külvilágból.

Minél több mindent meg tudsz figyelni annál több információd van és emiatt a rajzod is sokkal életszerűbb tud lenni.

Nem gondolnám azt, hogy ebben a folyamatban a bal agyféltekénk haszontalan lenne, minden bizonnyal neki is megvannak azok a külvilágból érkező információk amelyekre képes reagálni és ezek az információk hasznunkra válhatnak a rajzolás folyamatában. Másképpen a megfigyelés állapotában segíthetnek minket. Olyan folyamatokról beszélek amelyek a külvilágban zajló történések hatására ingerlik a bal vagy a jobb agyféltekét (vagy az egész agyat) nem pedig fordítva.  Persze az agyunkból agyunkon keresztül áramló információ érzékelésétől függ, hogy milyennek észleljük a külvilágot. A folyamat két irányú minimum 🙂 . Az agyunkban létrejövő (kialakított) energia pályák hatására reagálunk így vagy úgy különböző helyzetekre.

Lehetne ezekről a dolgokról filozofálgatni de a tény egyenlőre az, hogy elég keveset tudunk az agyunk működéséről (talán többet megtudhatnánk ha a szívvel, érzelmekkel összefüggésben kutatná a tudomány). Éppen emiatt a rajztanfolyamokon nem tartom fontosnak egyáltalán, hogy például beszéljünk a jobb agyféltekéről vagy az agy és a rajzolás kapcsolatáról. Ettől nem fogsz tudni jobban rajzolni, viszont-e helyett foglalkozunk azokkal a gyakorlati dolgokkal amelyek által a figyelmeden keresztül képes vagy megtapasztalni a rajzoláshoz szükséges figyelmi állapotot. Mivel ez a gyakorlatban nagyon jól működik ezért ezzel a részével foglalkozom a rajztanfolyamokon, nem pedig olyanokkal amelyeket még nem értünk vagy nem tudunk egyértelműen.

Összefoglalva lényegtelen számunkra, hogy egy forma megrajzolásához milyen agyi tevékenység kapcsolódik, ha egyáltalán lehet ezt így bekategorizálni, mivel keveset tudunk ezekről a dolgokról. Ezért érdemesebb azokkal a gyakorlati folyamatokkal foglalkozni amelyeken keresztül viszont valóban el jutsz oda, hogy lerajzolj élethűen egy formát. Az, hogy közben az agyunkban mi játszódik le az mondjuk úgy egyenlőre az ő dolga. Lehet a jobb lehet a bal lehet mindkettő vagy valami egész más összefüggésben működnek a dolgok. A rajztanfolyam nem arról szól, hogy a jobb agyféltekédben a “rajzolásért felelős részt” aktiváljuk hanem a megfigyelésen a tudatos koncentráláson figyelmen keresztül mélyebben más szemszögből figyeled meg a körülötted lévő formákat. Ebben a figyelmi állapotban meg tudod húzni azokat az egyszerű vonalakat amelyekből össze fog állni az egész forma. Ez gyakorlás révén egyre jobban fog menni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Ellenőrző kérdés: