Gyerekek és rajztanfolyam.

Hány éves kortól?

14 éves kor alatt nem igazán szoktam javasolni a rajztanfolyamot.

Nézzük meg miért.

A rajztanfolyam 32 óra 4 nap és nagyon intenzív figyelem és koncentrálás. Napi 6-8 óra rajzolás. Ha valaki tényleg szeretne megtanulni rajzolni akkor muszáj odatennie magát és végig csinálnia, ez sokszor nehézséget tud okozni még a felnőtteknek is. Persze a rajztanfolyam elsősorban arról szól, hogy érezd jól magad így mindent a saját tempódban csinálhatsz és nem muszáj minden feladatot befejezni a lényeg nem az eredményen hanem a folyamaton van. Tehát amellett, hogy maga a folyamat egy óriási élmény fárasztó is tud lenni….

Gyerekek és figyelem.

Azt vettem észre a gyerekekkel való foglalkozások alkalmaival, hogy 14 év alatt a legtöbb gyereknek a figyelme még nem ennyire fókuszált. Persze nehéz ezt és nem is lehet életkorhoz kötni éppen ezért ez a 14 év csak egy általános tájékoztató jellegű dolog. A rajztanfolyamnak pedig pontosan az is a lényege, hogy a figyelmünket erősítsük vagy, hogy megtanuljuk azt irányítani azáltal, hogy megfigyeljük mire figyelünk.

8 évesen élethű portrérajz. 

Vannak kivételek mindig, amiket én is megtapasztaltam. 8 éves kislánnyal rajzoltam heti egy órában akinek az volt minden vágya, hogy élethű portrékat rajzoljon. Nagyon elszánt volt és tudta mit szeretne én csak abban segítettem neki, hogy megmutattam ezért mit kell megcsinálnia, mire kell figyelnie. Kb. 1 év után eljutottunk oda, hogy élethű portrét rajzolt olyan szintűt amilyet a felnőttek rajzolnak. Nagyon tudott koncentrálni szerette a rajzolást és azért, hogy elérje azt amit szeretne azért tett is. De ez a dolog nem 4 nap alatt zajlott le hanem kb. 1 év alatt.

Szóval a lényeg, hogy nagyon intenzívnek tartom ezt a 4 napot 14 év alatt és ezért inkább magánórában javaslom a gyerekekkel való foglalkozást.

Valósághű rajz és a gyerekek.

Egy másik dolog, hogy a rajztanfolyam a realisztikus ábrázolásról szól és egy 9-12 éves gyereknek nem feltétlenül kell, hogy erről szóljon még a rajzolás csak ha Ő maga is eltökélt ebben és tudja kristálytisztán, hogy ezt szeretné. Természetesen nem árt ha egy ilyen korban lévő gyerek tisztában van a realisztikus ábrázolás látásmódjával és azt még a gyakorlatban alkalmazni is tudja. De lehet, hogy első lépésnek a rajzolás örömét lehetne erősíteni a gyerekekben ami persze alapból adott, amíg azt a világban felfedezhető teljesítmény kényszer ami beivódik szinte minden gyerekbe belülről le nem töri a lelkesedést, kivéve ha “jól” teljesít.

Ez jön a családból az iskolából ugye ismerős, hogy mindent eredményekhez kötünk és az alapján értékeljük a dolgokat ilyennek vagy olyannak. Sajnos nem történik ez másképpen az emberi kapcsolatokban sem, most jelenleg még. De minden bizonnyal változik….

Miért szeretnek a gyerekek rajzolni?

Vajon miért ennyire népszerű tevékenység a rajzolás a gyerekek körében? Még napjainkban (2015)  is amikor a internet a mobiltelefon óriási teret hódit a gyerekek nevelésében, lefoglalásában. Abból tudok kiindulni amit rajzolás közben megfigyelek magamon. Sok mindent meg lehet figyelni de ami talán ehhez a részhez kapcsolódik az leginkább az a fajta időtlen állapot amihez a gyerekek sokkal közelebb állnak, talán az anyaméhhez lehetne hasonlítani ezt az időtlenséget nyugalmat, csak annyiban különbözik, hogy nem olyan nyálkás állapot inkább olyan maszatos a rajzolás 😀 .

Na de komolyra fordítva a gyerekeknek a rajzolás lehet egyfajta meditáció amelyen keresztül a saját forrásukra kapcsolódnak a figyelmükön keresztül. Ilyen értelemben egy kicsit menekülés is lehet a teljesítmény elől amivel lépten-nyomon találkoznak. Nem csoda, hogy a felnőttekre is nyugtató pozitív hatással van.

 

Mindezektől függetlenül voltak már 14 év alattiak a rajztanfolyamon önmagukhoz (gyerekekhez) képest jelentős fejlődéssel. Nem nagyon lehet és nem is szeretek kategorizálni, hogy akkor 14 év és kész az alatt nem működik a dolog  ez nem így van. Ezért amikor a szülők megkeresnek ilyen esetekben általában azt javaslom, hogy meg kell beszélni a gyerekkel, hogy nagy figyelem kell hozzá, hogy egyáltalán miről szól a rajztanfolyam, hogy miért szeretné elvégezni mi a célja vele, van-e célja stb. Ha ezek után is szeretne a gyerek rajzolni akkor én szívesen elvállalom.

Nagyon érdekes dolog gyerekekkel foglalkozni más mint felnőttekkel persze nagyon sok hasonlóság van. Mindenképpen gazdagabbak leszünk tapasztalat szempontjából viszont garanciát nem tudok vállalni gyerekeknél, hogy rajzolás szempontjából mi fog történni. Ilyenkor külön figyelmet igényel egy gyerek egy felnőtt csoportban, de megéri mindenképpen:)

Gyerekekhez való hozzáállás.

Amit érdemes ezzel kapcsolatban megemlíteni, hogy a gyerekek rajzait másképpen nézem úgy értem ezt, hogy nem nagyon lehet és nagyon óvatosan lehet csak bármit is mondani egy gyereknek (persze az őszinteség nagyon fontos ez a legfontosabb dolog) hiszen még nagyon frissek nyitottak nincsenek bezárva így minden átmegy rajtuk és vigyáznunk kell ez a mi felelősségünk is, hogy milyen információt rezgést áramoltatunk keresztül a gyerekeken. Szóval nem könnyű helyzetek ezek de hát nagyon sokat tudunk tanulni ezekből.

Gyerek és felnőtt rajzok.

A gyerek rajzokra visszatérve még egy kicsit. A felnőttek és a gyerekek rajzai között elég nagy különbségek lehetnek és általában felnőttek vannak a rajztanfolyamon. Ez azt jelenti, hogy ha a gyerek összehasonlítja a rajzait a felnőttekéhez képest akkor nem biztos, hogy előnyére válhat a dolog. Ez megint csak attól függ, hogy mennyire van már a gyerekbe beleivódva a kényszeresség a megfelelés a teljesítmény és hogy elsőnek kell lenni mert verseny van. Ha viszont képes tisztán látni a külvilágot saját magából kiindulva akkor jól fog tudni kijönni a helyzetből, illetve nem lesz fontos, hogy a felnőttek rajzai milyenek, sőt ez adhat motivációt vagy csak elismerést, elfogadás érzését a gyereknek.

Ezek amiket leírok nagyon fontos, hogy csak kiragadott példák és nem kell törvényszerűségeknek venni őket. Érdemes megkérdezni olyan rajztanárt is aki sok gyerektanfolyamot tart vagy tartott.

Ezeket a szempontokat érdemes azért figyelembe venni mielőtt megszületik a döntés. Azt javaslom elsősorban a gyerek döntsön mert, hogy ha a szülő szeretné, hogy elvégezze a rajztanfolyamot valamilyen okból kifolyólag az nem biztos, hogy jó ötlet. Az se nagyon jó ha rábeszélünk valamit valakire mert általában ilyenkor csak annyi történik, hogy enged az ember de ezzel együtt nem lesz meg a belső késztetés a hajtóerő hanem csak egy megfelelési energia ami nagyon kevés az előzőhöz képest. Ugye mind annyian tapasztaltuk már saját magunkon, hogy ami erőltetett főleg más által az nem az igazi az tényleg erőltetett lesz.

Mivel minden eset egyedi ezért nyugodtan keressen meg akinek kérdése van ezzel kapcsolatban. Szívesen segítek.

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Ellenőrző kérdés: