rajz

Kreatív tevékenység-e a rajzolás?

Mivel a rajzolás is egy elég tág témakör sokféleképpen lehet rajzolni ezért első körben kiemelném, hogy a realisztikus életszerű ábrázolásról, rajzolási módszerről szeretnék ebben a fejezetben beszélni elsősorban.

Ezen belül is arról amit a rajztanfolyamon el tudsz sajátítani ez pedig nem más mint az a folyamat amikor térből és fotóról lemásolod azt a formát, képet amit magad előtt látsz. Azt gondolom ez a fajta látásmód vagy rajzolási technika lehet alapja bármilyen más irányvonalnak is.

Ember a rajzoláson keresztül – Berögződések

Amikor az ember arra adja a fejét, hogy valami újat meg szeretne ismerni, tanulni szeretne akkor nagyon fontos lenne többek között a szellemi rugalmasságának a minél magasabb gyakorlati alkalmazása. Ez azt jelenti, hogy ha vannak elképzelései berögződései az adott területen amit tanulni szeretne akkor ezeket az elképzeléseit úgy tudja eldobni ahogy mondjuk a ruhákat időnként ledobáljuk magunkról. Könnyedén, hogy teret biztosítson egy másfajta információ átáramlásának. Ez nem azt jelenti, hogy az elképzeléseink tévesek vagy nem helyénvalóak hanem csak azt jelenti, hogy ki tudom adott pillanatban magam tisztítani és mint egy tiszta üvegablakon keresztül objektíven tudom szemlélni az információt. Ezáltal új ismeretekre tehetek szert anélkül, hogy a meglévőket el kellene dobnom. Adott esetben persze előfordulhat és elő is fordul, hogy az eddigi ismeretemet már nem fogom tudni az új fényében használni vagy pedig helyzettől függően rugalmas tudok maradni.

Ember a rajzoláson keresztül – Összefüggések

Az összefüggések érzékelése egy nagyon komplett figyelmet igényel. Egyszerűbben megfogalmazva aki meglátja a lényeget az látja a dolgokban az összefüggéseket. Persze a lényeg mindenkinek más lehet és éppen emiatt nehéz és nem is kell merev szabály rendszert felállítanunk. Ez a dolog bármi lehet például egy forma amit rajzolunk vagy egy élethelyzet amiben éppen vagyunk akár egy másik ember akit próbálunk megérteni stb. Amikor valaki a figyelmének ezt a tulajdonságát már elég jól tudja használni (persze itt is vannak fokozatok ki milyen mértékben képes érzékelni az összefüggéseket) akkor elég jó esélye van arra, hogy könnyebben megtanuljon rajzolni. Könnyebben ráérezzen a rajzolás lényegére. Akinek ez még nem annyira fejlett annak előfordulhat, hogy többet kell és nehezebben

Ember a rajzoláson keresztül – Megfelelés II.

Ezt azért volt fontos megérteni mert ha a figyelmet (energiát, szeretetet) kizárólagosan kívülről várjuk akkor ez azt is jelenti, hogy a saját figyelmünket nem tudjuk igazán használni (természetesen egyén függő, hogy ki milyen mértékben) és itt elkezd kapcsolódni a rajzoláshoz a történetünk mivel a realisztikus rajzolás legfontosabb összetevője a figyelem.

Tanulható-e a rajzolás?

A kérdésre a válasz nézőpont kérdése. Egy bizonyos szempontból tanulható egy másikból nem.

A rajzolás képessége természetesen kialakuló folyamat!

Egyik oldalról a rajzolást nem kellene tanítani mivel egy természetesen kialakuló folyamat lenne ha a gyerek nem hagyná abba a rajzolást egészen gyerekkorban vagy tizenévesen az iskolapadot elhagyva. Itt hozzá kell tenni, hogy sokak számára az iskolában való rajzolás inkább csak kényszer. A legtöbben ebben az időszakban már úgy tekintenek a rajzolásra, mint a felnőttek akik már tudják, hogy “nem tudnak rajzolni“.

Jobb agyféltekés-e a rajzolás?

A rajzolás folyamatát sokkal inkább tudom a figyelemhez kapcsolni. Ahhoz a fajta figyelemhez ami a külvilágot (a benne lévő formákat) a lehető legmaximálisabban mindenre kiterjedő részletességgel képezi le számunkra.

Rajzolás szempontjából egy formán belül MINDENT meg kell tudjunk figyelni, ilyen figyelmi állapotban ritkán vagyunk a mindennapokban. Amilyen mértékben ez a figyelmi állapot elérése sikerül olyan mértékben fog hasonlítani a rajz. Ezt a fajta figyelmet nem korlátoznám le a jobb agyféltekére vagy a balra sőt magára az agyra sem. De ha az agynál maradunk akkor mindenféleképpen egész embert kívánó figyelmi állapotról beszélhetünk.

Rajz és kreativitás

Hogyan kapcsolódik a rajz a kreativitáshoz?

Igazából a kreativitás mindenhez kapcsolódik bármit is csinálunk. Tőlünk függ, hogy a tevékenység vagy gondolat érzelem mennyire új és megismételhetetlen. Két egyforma pillanat nincs, tehát ez már eleve kreatív mindig új mindig más. A megtanult dolgokat ismételgetve nem lehetünk kreatívak viszont ha a tanultakat (legyen szó bármiről) nem kőbe vésett szabályoknak fogjuk fel hanem ugródeszkáknak amelyekről elrugaszkodva bármilyen új formát felvehetünk, akkor a tanulás alapot ad és nem bekorlátoz.

Meg lehet négy nap alatt tanulni rajzolni?

Azt hiszen ez a leggyakrabban felmerülő kérdés valakiben aki eljut egy négy napos rajztanfolyamot hirdető weboldalra.

Bármennyire is kézzel foghatóak az eredmények  (Galéria) a választ szerintem nem lehet egyértelműen feketén vagy fehéren megadni. Mind a mai napig tanulok a rajzolásról, általában amikor rajzolok ráérzek bizonyos dolgokra vagy akár külső forrásokból is új meglátásaim, felismeréseim lehetnek. Azt gondolom ez minden szakmában, tevékenységben ismerős lehet. Hála Istennek nem tudjuk kimeríteni a lehetőségek sokaságát így mindig lesz lehetőségünk új tapasztalatok megélésére.

Tónusozási technikák

A tónusozás lényegi részét megbeszéltük a tónusozásról általában I. II.  bejegyzésben. Ebben a részben egy pár technikát mutatok.

   A különböző tónusozási technikák csak útmutatók amelyek segíthetnek kialakítani a stílusodat. Az, hogy milyen érzésied, gondolataid vannak, magyarul, hogy milyen ember vagy az meg fog mutatkozni a tónusozásodban is, mint ahogy minden másban is megnyilvánul. A külvilág, ebben az esetben a rajzod tükröz téged. A rajzod a belőled, rajtad keresztül áramló információ ami beszél rólad. Tehát a stílusod már eleve egyedi de ettől függetlenül érdemes egy pár alap technikával megismerkedni, hogy ez az egyediség könnyebben felszínre kerüljön.

A tónusozásról általában II.

Vizsgáljuk meg a ceruzákat a tónusozás szempontjából. A ceruzákkal kapcsolatban a Milyen ceruzával rajzoljunk? bejegyzésben olvashatsz.

A körvonalakról.

Amit itt szeretnék ki emelni az alábbi rajzon jól látható

hogy a forma körvonalai mennyire erőteljesek, amivel önmagában semmi probléma nincsen de ha megfigyeljük a minket körül vevő tárgyakat vagy mondjuk az egyik ujjunkat, annak is a körvonalait, akkor láthatjuk, hogy nincs erőteljes vonal ami körbe határolná. A minket körül vevő formák 95%-ra érvényes ez. Azért jó ha tudjuk, illetve látjuk ezt, mert ha nagyon realisztikusan akarunk rajzolni ezt figyelembe kell vegyük és alkalmazni kell a papíron is.