Változás és rajzolás

Érdekes összefüggést figyeltem meg már több embernél is a rajztanfolyamon a változtatással és a rajz kialakításával kapcsolatban. Ami nem is lesz olyan meglepő ha figyelembe vesszük azt, hogy minden folyamatba belevisszük önmagunkat és a külső világunk a tapasztalatunk egyértelműen visszamutat ránk. Ilyen értelemben a rajzolás is megmutatja a bennünk működő mechanizmusokat tudatos vagy tudattalan mintákat, programokat.

Kreatív tevékenység-e a rajzolás?

Mivel a rajzolás is egy elég tág témakör sokféleképpen lehet rajzolni ezért első körben kiemelném, hogy a realisztikus életszerű ábrázolásról, rajzolási módszerről szeretnék ebben a fejezetben beszélni elsősorban.

Ezen belül is arról amit a rajztanfolyamon el tudsz sajátítani ez pedig nem más mint az a folyamat amikor térből és fotóról lemásolod azt a formát, képet amit magad előtt látsz. Azt gondolom ez a fajta látásmód vagy rajzolási technika lehet alapja bármilyen más irányvonalnak is.

Ember a rajzoláson keresztül – Berögződések

Amikor az ember arra adja a fejét, hogy valami újat meg szeretne ismerni, tanulni szeretne akkor nagyon fontos lenne többek között a szellemi rugalmasságának a minél magasabb gyakorlati alkalmazása. Ez azt jelenti, hogy ha vannak elképzelései berögződései az adott területen amit tanulni szeretne akkor ezeket az elképzeléseit úgy tudja eldobni ahogy mondjuk a ruhákat időnként ledobáljuk magunkról. Könnyedén, hogy teret biztosítson egy másfajta információ átáramlásának. Ez nem azt jelenti, hogy az elképzeléseink tévesek vagy nem helyénvalóak hanem csak azt jelenti, hogy ki tudom adott pillanatban magam tisztítani és mint egy tiszta üvegablakon keresztül objektíven tudom szemlélni az információt. Ezáltal új ismeretekre tehetek szert anélkül, hogy a meglévőket el kellene dobnom. Adott esetben persze előfordulhat és elő is fordul, hogy az eddigi ismeretemet már nem fogom tudni az új fényében használni vagy pedig helyzettől függően rugalmas tudok maradni.

Ember a rajzoláson keresztül – Összefüggések

Az összefüggések érzékelése egy nagyon komplett figyelmet igényel. Egyszerűbben megfogalmazva aki meglátja a lényeget az látja a dolgokban az összefüggéseket. Persze a lényeg mindenkinek más lehet és éppen emiatt nehéz és nem is kell merev szabály rendszert felállítanunk. Ez a dolog bármi lehet például egy forma amit rajzolunk vagy egy élethelyzet amiben éppen vagyunk akár egy másik ember akit próbálunk megérteni stb. Amikor valaki a figyelmének ezt a tulajdonságát már elég jól tudja használni (persze itt is vannak fokozatok ki milyen mértékben képes érzékelni az összefüggéseket) akkor elég jó esélye van arra, hogy könnyebben megtanuljon rajzolni. Könnyebben ráérezzen a rajzolás lényegére. Akinek ez még nem annyira fejlett annak előfordulhat, hogy többet kell és nehezebben

Ember a rajzoláson keresztül – Megfelelés II.

Ezt azért volt fontos megérteni mert ha a figyelmet (energiát, szeretetet) kizárólagosan kívülről várjuk akkor ez azt is jelenti, hogy a saját figyelmünket nem tudjuk igazán használni (természetesen egyén függő, hogy ki milyen mértékben) és itt elkezd kapcsolódni a rajzoláshoz a történetünk mivel a realisztikus rajzolás legfontosabb összetevője a figyelem.

Ember a rajzoláson keresztül – Megfelelés

Már kis gyerekként meg akarunk felelni a szüleinknek a környezetünknek. Amiért ez kialakul az az önbizalom hiánya mivel az önbizalom nem tud kialakulni mert a gyerek nem tapasztal igazából nem tapasztalja meg az életet. A szülők félelme/féltése (amit összekeverünk a szeretettel) miatt egy üvegkoporsóba zárják a gyereket aki sokkal inkább csak megfigyelője az életnek, mint megtapasztalója. Tapasztalat, átélés nélkül nem alakul ki bennünk magunk felé a bizalom így felnőve nem csak magunkban hanem másokban is nehezen bízunk meg.

Ember a rajzoláson keresztül

Érdekes folyamat ahogy az emberi lény működik, milyen és mennyi tényező játszik szerepet abban, hogy például milyen döntéseket hoz, hogyan reagál adott helyzetekben. Milyen belső folyamatok játszódnak le benne érzelmek és gondolatok formájában amelyek aztán megmutatkoznak tettekben vagy akár semlegességben. Gondolatok és érzelmek végeláthatatlan rendszere az ami nap-nap után végig jár bennünket és amelyek lehetnek teljesen újak és megszokottak is amelyeket már észre se veszünk.

Rajzolás otthon önállóan

Azt hiszem sok mindenkit érdekel ez a kérdés. Oké elvégzek egy rajztanfolyam ahol sok mindent tanulok segít az oktató észrevenni a hibákat és bármilyen kérdés merül fel bennem van kihez fordulni, de mi történik amikor egyedül leszek a rajzommal? Amikor nincs aki segítsen, csak magamra hagyatkozhatom? Vagy van más lehetőségem is?

Tanulható-e a rajzolás?

A kérdésre a válasz nézőpont kérdése. Egy bizonyos szempontból tanulható egy másikból nem.

A rajzolás képessége természetesen kialakuló folyamat!

Egyik oldalról a rajzolást nem kellene tanítani mivel egy természetesen kialakuló folyamat lenne ha a gyerek nem hagyná abba a rajzolást egészen gyerekkorban vagy tizenévesen az iskolapadot elhagyva. Itt hozzá kell tenni, hogy sokak számára az iskolában való rajzolás inkább csak kényszer. A legtöbben ebben az időszakban már úgy tekintenek a rajzolásra, mint a felnőttek akik már tudják, hogy “nem tudnak rajzolni“.

Jobb agyféltekés-e a rajzolás?

A rajzolás folyamatát sokkal inkább tudom a figyelemhez kapcsolni. Ahhoz a fajta figyelemhez ami a külvilágot (a benne lévő formákat) a lehető legmaximálisabban mindenre kiterjedő részletességgel képezi le számunkra.

Rajzolás szempontjából egy formán belül MINDENT meg kell tudjunk figyelni, ilyen figyelmi állapotban ritkán vagyunk a mindennapokban. Amilyen mértékben ez a figyelmi állapot elérése sikerül olyan mértékben fog hasonlítani a rajz. Ezt a fajta figyelmet nem korlátoznám le a jobb agyféltekére vagy a balra sőt magára az agyra sem. De ha az agynál maradunk akkor mindenféleképpen egész embert kívánó figyelmi állapotról beszélhetünk.