Mi történik a rajztanfolyamon?

Ezen az oldalon betekintést nyerhetsz abba, hogy melyik napon mi történik a rajztanfolyamon. Persze csak vázlat formájában a lényeges részeket kiemelve. Hogy tudd konkrétabban mire jössz és melyek azok a területek amiket tanulunk, gyakorlunk, fejlesztünk. Időnként a tanfolyam összetétele változik attól függően, hogy mit tapasztalok a tanítványokon illetve saját magamon rajzolás közben. Általánosságban elmondható, hogy a rajztanfolyam elméleti és gyakorlati részből áll, amely úgy valósul meg, hogy a feladatokat megbeszéljük, hogy értsük mit miért figyelünk meg a rajzolás folyamata alatt. Természetesen az elméleti részek a rövidebbek a gyakorlati részek maga a rajzolás az amihez több idő szükséges.

Nem csak csoportban hanem külön is foglalkozok mindenkivel ahol van erre igény, illetve ahol azt tapasztalom, hogy szükséges. A feladatokat megbeszéljük előtte vagy utána, attól függ milyen feladatról van szó. Két dimenzióból (síkból rajz) és 3. dimenzióból (térből rajz) is rajzolunk, ezeket jelölöm az egyes feladatoknál.

Első nap: 

Beszélgetés a rajzolás mentális oldaláról. Ez egy nagyon fontos rész rögtön az elején. Azt lehet mondani hogy olyan mint egy alap amire építeni fogjuk az elméleti és gyakorlati részeket. Fontosnak tartom, hogy fejben letisztázzuk (javaslat részemről) az elején, hogy gondolatban hogyan kapcsolódj a rajzoláshoz. Tehát, hogy hogyan gondolkozz róla. Sok tévhit van és furcsa elgondolás a rajzolással kapcsolatban ezért tartom lényegesnek, hogy beszéljünk róla.

Az első egyszerű (síkból rajz) feladaton keresztül megismerkedünk a vonalak formák jelentőségével és megfigyelésükkel a rajzolásban, illetve, hogy mi az az általános tényező ami a legtöbb embernél problémát okoz, hogy ezeket az egyszerű vonalakat formákat minél pontosabban lerajzolja. Aztán a gyakorlatban teszteljük önmagunkat, hogy mennyire sikerül alkalmazni az átadott információ alapján. 

Egy hosszabb rajzos (síkból rajz) feladat következik aminek az a lényege, hogy az elméletet és gyakorlati megtapasztalást ötvözve minél mélyebben belemenjünk elmélyedjünk a rajzolásban. Minél mélyebb az elmélyülés annál nagyobb mértékű a megtapasztalásnak az információs ereje. Ami ebben az esetben a rajzolót erősíti, ezek olyan információk amelyek megmaradnak a rajzolóban, és a későbbiek (otthoni rajzolás) folyamán elő tudnak jönni a megfelelő pillanatban.

Ebédszünet

Egy nagyon egyszerű de trükkös eszköz segítségével megismerkedünk a térből rajzolás látásmódjával. Aztán egy elméleti rész következik ami a térből rajzolás látásmódjának a megbeszélése és gyakorlati alkalmazása illetve a nehézségek és könnyebbségek megbeszélése ami segít a gyakorlatban. Közben rajzolás nélküli rövid feladatok ahol a figyelmünket tornáztatjuk és próbáljuk meglátni amit elméletben megbeszélünk. Ezzel a meglátással hirtelen egy nagyot tud ugrani a térből rajzolási képesség. Itt főleg megtapasztalható az, hogy a rajzolás elsősorban szellemi tevékenység és csak másodsorban fizikai.

A térből rajzolás látásmódjának a megbeszélése után annak gyakorlati alkalmazása következik egy kézrajzoláson (térből rajz) keresztül. A kézrajzolás nagy koncentrációt igényel mivel a figyelmeddel nem csak a lerajzolandó formára kell összpontosítanod hanem a kezedre is figyelni kell, hogy ne nagyon mozogjon el vagy ha elmozdul akkor észre venni és visszaállítani.

Ezután újabb ismereteket veszünk magunkhoz amelyek révén még pontosabban le fogjuk tudni rajzolni az előttünk lévő formákat. 

-Megbeszéljük, hogy hol érdemes elkezdeni egy rajzot…

-Ha ez megvan akkor hogyan érdemes elkezdni…

-Vonalak dőlés szögeinek a megfigyelése azok mérése…

-Összefüggések jelentősége, meglátása és mérése…

-Arányok mérése…vagy nem mérése? Mire érdemes figyelni ha mérünk.

Az egész nap átbeszélt és gyakorlatban megélt tapasztalatoknak az alkalmazása egy cipőrajzon (térből rajz) keresztül. Az előbbiekben megbeszélt mérések alkalmazása a gyakorlatban, illetve minden amit a nap folyamán megbeszéltünk és megtapasztaltunk. 

Második nap.

Megismerkedünk a tónusozással ami ugye egy nagyon fontos része a rajzolásnak. Első körben többféle ceruzával készítünk tónusskálát azért, hogy megtapasztaljuk a különbségeket a ceruzák között illetve, hogy picit rá is érezzünk a satírozásra. Persze ez nagyon sokat fog finomodni még a tanfolyam ideje alatt is és aztán otthon gyakorlás révén. Ezután átbeszéljük a tapasztalatokat, beszélek a ceruzákról, majd a tónusozásról és kiemelem azt a két nagyon fontos dolgot amire tónusozáskor érdemes figyelni. 

Aztán mutatok három fajta tónusozási technikát kihangsúlyozva azt, hogy nem a technika a lényeg hanem az előbb említett két fontos összetevő. A technikákat azért mutatom, hogy legyen egy alap amiből ki tudunk indulni de gyakorlással bármilyen technikát el tudunk sajátítani, viszont bármilyen technikát is használunk ha élethű realisztikus rajzot akarunk készíteni akkor a már említett 2 lényeges momentumra figyelnünk kell rajzolás közben. Itt is természetesen a figyelmen van a fő hangsúly a technika önmagában kevés, hogy a rajzunk élethű legyen.

Egy tónusozási gyakorlat következik konkrét formákkal, amelyeken belül gyakorolhatjuk a tónusozás lényegét, illetve a technikákat.

Ebédszünet

Ebéd után egy újabb nézőpontot tanulunk amelynek a használata nagyban segíti, hogy egy térbeli formát könnyebben lerajzoljunk. Azt lehet mondani, hogy ennél a résznél kiteljesedik a látásunk és szinte mindenre figyelünk. Ezen belül mindig arra ami a legfontosabb és leglényegesebb az adott formát illetően. Természetesen ezeknek a dolgoknak a meglátása mindenkinek másképpen megy, van akinek könnyebb vagy nehezebb de mindenki számára érthető, egyszerűen megfigyelhető dolgokról van szó, amelyeknek a megfigyelését és gyakorlati alkalmazását a gyakorlás révén tudjuk magunkban fejleszteni.

Ezután természetesen ezzel kapcsolatban is jön egy hosszabb gyakorlati rész ahol a megbeszélt és megfigyelt dolgokat gyakoroljuk. Konkrétabban egy kézrajz (térből rajz) ahol olyan beállítást használunk amiben tudjuk ezt gyakorolni. Ezt a rajzunkat a forma megrajzolása után ki is tónusozzuk…illetve ezek után minden rajzot fogunk már tónusozni is.

A következő feladat (térből rajz) egy olyan tárgynak a megrajzolása amiben nagyobb mélységek vannak, mint például a cipő vagy a kéz rajzban. Azért, hogy ebben is legyen gyakorlatunk, tapasztaljuk a különbségeket és a hasonlóságokat. Általában ez egy szék vagy asztal vagy bármilyen más forma, olyan is van, hogy több forma, ha úgy tetszik csendélet rajzolása.

Harmadik nap.

Ezen a napon portrét rajzolunk fotóról. Természetesen itt is következik egy elméleti rész az elején ahol kiemelem a lényeget. Aztán külön figyelmet fordítunk a szem megrajzolására. Ennek is megbeszéljük a buktatóit és azt, hogy mire érdemes figyelni és hogyan javaslom a szem megrajzolását. Ez azért fontos mert egy portrérajz legfontosabb része a szem és kiemelt figyelmet érdemel amikor portrét rajzolunk. Nem csak elmondom hanem meg is mutatom egy szemrajzon keresztül a gyakorlatban, közben lehet kérdéseket feltenni, illetve mondom is, hogy mit miért rajzolok és figyelek stb.

Ezután felcseréljük a szerepeket a résztvevők gyakorolhatják külön a szem megrajzolását. Hangsúlyozom még egyszer, hogy ez egy nagyon fontos része a portrérajzolásnak ami külön figyelmet érdemel.

Mindenki a saját tempójában halad és amikor úgy érzi akkor elkezdheti a portrérajzot amit egész nap lehet csinálni. Egy részletesebb portrérajzhoz elmélyülés tehát idő kell és a rajztanfolyam lényege amúgy is a figyelmünk elmélyítése. A nap folyamán megmutatom külön a haj megrajzolását ez elég gyakori kérdés szokott lenni…

Negyedik nap.

Ezen a napon maradunk a portrérajzolásnál viszont kép helyett térből rajzolunk portrét. Ez egy nagyon érdekes és izgalmas dolog sokan félnek is tőle de mire ide érünk lesz annyi tapasztalatunk, hogy képesek leszünk egy ilyen rajzot megrajzolni. Itt is a jól bevált elméleti résszel kezdünk ahol megbeszéljük a fej arányait illetve azokat a fontos dolgokat amire figyelni érdemes térből portrérajzolás közben. Gyakorlatban is megmutatom, tehát felrajzolok egy portrét és közben kihangsúlyozom azokat a részeket amelyekre érdemes odafigyelni. Elég sok embert láttam már rajzolni térből portrét így van kellő mennyiségű tapasztalat abban, hogy melyek azok a részek amelyek problémásak szoktak lenni, illetve általánosságban mire érdemes odafigyelni.

Ugyancsak egész nap ezzel foglalkozunk azt is lehet mondani, hogy a negyedik napon alkalmazunk mindent amit az elmúlt 3 napban megtanultunk és megtapasztaltunk. Természetesen mindenkinek segítek akár úgy, hogy elmondom mire figyeljen, vagy tanácsot adok, vagy úgy hogy meg is mutatom a gyakorlatban, attól függően kinek mire van szüksége, melyik segít jobban.

4 nap alatt eljutni a térből portrérajzoláshoz így első hallásra elég meredeknek tűnik de ha benne vagy a folyamatban és megkapod a lényeges információkat amelyeket a gyakorlatban meg is tudsz tapasztalni akkor át tudod látni az egésznek az egyszerűségét és tudod alkalmazni a gyakorlatban. A tanfolyam lényege nem az, hogy csodát tegyen veled hanem az, hogy megtapasztald, hogy a rajzolás is ugyanolyan tevékenység mint bármi más, tanulható és fejleszthető. Ezek után rajtad áll, hogy mihez kezdesz ezzel az információval. 

 

Pár gondolat a rajztanfolyamhoz és a rajzoláshoz.

Mindenki a saját tempójában és megtapasztalása és belátása szerint halad és dönt arról, hogy az elmondottak alapján mit hogyan és mikor alkalmaz vagy nem alkalmaz. Ez azért fontos mert nem az információ van a központban amit átadok hanem az egyén és annak jelentősége, hogy az információ csak egy eszköz ami az egyén kiteljesedését segítheti de nem lehet fontosabb, mint ő saját maga. A saját felelősségünk, és tudati állapotunk mértéke, hogy egy adott információval hogyan bánunk, meg tudjuk-e vizsgálni mindenféle elfogultság nélkül, vagy befolyásolnak más tényezők. Például, hogy honnan, kitől jön az információ vagy a saját szűrőnk (gondolkozási és érzelmi világunk) megszűri-e olyanra, hogy számunkra emészthető legyen. Ez egy védekező mechanizmus ami arra irányul, hogy a változást, változtatás elkerüljük. Persze más oka is lehet.

Fontos a szabadság érzése a rajztanfolyamon, hogy ne legyen senkiben az, hogy kényszerből kell valamit megtanulni, illetve olyasmit megtanulnia, alkalmaznia ami számára nem testhez álló. Mivel nem vagyunk egyformák másképpen érzékeljük a körülöttünk lévő világot, ezért nem lehet olyan módszert kidolgozni ami mindenkinél egységesen ugyanúgy működik. Valamilyen szinten mindenkinek picit saját magára kell formálnia azt az információs csomagot amit átadok. 

Egy egy teljesen természetes és egyszerű folyamat lenne de NEM az! Éppen ellenkezőleg nagyon nehéz aminek az az oka, hogy pici korunktól fogva egészen a mai napig mindent megmondanak nekünk (ilyen olyan mértékben) mit mikor hogyan csináljunk és ezzel az a probléma, hogy az emberi lényben nem alakul ki, illetve inkább pontosabb az a megfogalmazás, hogy nem tud kibontakozni megmutatkozni a teremtő kreatív energia. Ami állandó irányítás, megvezetés alatt elfojtódik mivel az illető bezárul elkezd védekezni a külső kényszer ellen. Az irányíthatóságnak ez egy nagyon jól bevált gyakorlati módszere ami globális méreteket öltött napjainkban és a fogyasztás és fogyasztói világ fenntarthatóságának is a függvénye.

Aztán egy idő után úgy megszokja az irányítást az ember már gyerekként is, hogy teljesen természetessé válik számára (például, hogy mások döntenek helyette, politikusok, szülők, kormányok stb.) és elveszti az érdeklődését az új dolgok a felfedezés a kísérletezés a kutatás az érzelmek kimutatása, megtapasztalása iránt. Elfogadja, hogy az élet ilyen és nem is gondolkozik el rajta, hogy esetleg lehetne-e teljesen másképpen. Ilyen állapotban nagyon nehéz megvizsgálni egy bizonyos információt úgy ahogy az valójában létezik.

Amit a rajztanfolyamon és a mindennapi életben is tapasztalok, hogy megfelelni akarunk elsősorban a külső ingereknek, mert erre van mintánk, illetve a bezártság, bezárkózás azt eredményezi, hogy kicsinek érezzük magunkat ezért szükségünk van valamilyen megerősítésre ami ebben az esetben a külvilág lesz. Minél inkább megfelelek, annál inkább el tudom fogadni magam, ez egy olyan folyamat ami hatalmas falakat emel az emberek között és nincs igazi valós kapcsolódás se önmagunkkal és ebből kifolyólag a külvilággal, a többi emberrel sem.

Azért írok erről mert nem lehet kellő mértékben elmélyedni valamiben ha nagyrészt vagy egyfolytában az ember figyelme a külvilágban van, azért, hogy kontrollálja folyamatosan a felé érkező ingerekből, hogy milyen mértékben fogadják el, felel meg éppen az adott helyzetben.

A rajzolás pedig elmélyülést igényel.

Éppen ezért a rajztanfolyam nagyon fontos része az, hogy a rajzolásba bele mélyedjünk úgy ahogy eddig még másba nem és ne az legyen, hogy meg akarjuk csinálni mert készen kell legyünk, hiszen ha teljesítünk akkor tudjuk elfogadni magunkat és mások is elfogadni minket. A rajzot tekintve ezzel az a gond, hogy a figyelmed egy részét elnyeli ez a program és emiatt nem tudod annyira megfigyelni az előtted lévő formát, emiatt a rajzod nem lesz élethű, arányos stb. Pontosabb megfogalmazás az, hogy olyan mértékben lesz valóságos a rajzod amilyen mértékben a figyelmedet bele tudod irányítani.

Amikről most írok illetve fentebb írtam tudat alatti folyamatok ami annyit jelent, hogy és azért tudat alatti mert a legtöbbször nem vagyunk rá tudatosak, hogy mire hogyan reagálunk így nem is tudjuk hogy milyen energetikai és érzelmi gondolati dolgok azok amelyek hatással vannak ránk. Amikor a rajzoláson vagy bármi máson keresztül a jelenbe kerülsz és nem csak egy pillanatra, akkor kiszakadsz ebből az öntudatlan állapotból és esélyed van észre venni hogy mibe voltál és ekkor azt is észre venni, hogy az nem te vagy, te tudsz anélkül is létezni. 

Bármilyen tevékenység által ami segíti az elmélyülést közelebb kerülhetsz önmagadhoz. A figyelmeden keresztül kialakíthatsz egy valódi kapcsolatot saját magaddal. Ez a kapcsolat akkor válik élővé, igazivá amikor abbahagyjuk a hazudozást önmagunknak, illetve maga az őszinteség önmagad felé egyenlő az igazi kapcsolattal. Ami pedig egyenlő lesz a totális szabadsággal. Amikor ez megtörténik igazi önbizalmad lesz, nem pedig egy álarc ami azt a látszatot kelti.